fredag den 27. maj 2011

BASIS - tomatsovs

Jeg har forskellige ting i køkkenet som altid skal være der. De indgår i mit basiskøkken og jeg benytter dem til rigtig mange forskellige retter. En af dem er min tomatsovs. Flere gange om året laver jeg en kæmpe portion, pakker sovsen ned i fryseposer og fryser dem ned til senere brug. Det er ikke dyrere end at købe det og så smager det væsentligt bedre! Har du en stor fryser, så lav en gigantisk portion om sommeren, hvor du kan få store flotte og smagfulde tomater!

Du skal bruge:
12 store modne tomater
2 dåser økologiske tomater (helst flåede, ellers hakkede)
1 dåse økologisk koncentreret tomatpure
2 store løg
6-8 hvidløg
tørret oregano
3 dl hvidvin
frisk basilikum
salt og peber og sukker

Sådan gør du:
Hak løg og hvidløg fint og stil dem til side. Derefter hakker du dine friske tomater halvgroft. Hvis nu at det er midt om vinteren og tomaterne er røvkedelige, så erstat halvdelen af tomaterne med dåsetomater. Og køb nu en ordentlig kvalitet dåsetomater i stedet for de billigste butikken har at byde på.

Find din største gryde frem (og den skal være stor!!) og varm en ordentlig gang olie op. Svits løg og hvidløg til de er klare og kom de friske hakkede tomater og oreganoen ned til løgene. Rør godt rundt, så det hele bliver godt fordelt og lad det stege i små 5 minutter. Tilsæt dåsetomater og tomatpure og mas det hele godt sammen. Hæld hvidvinen på tomaterne og skru helt ned for varmen, så tomatsovsen stille og roligt står og simrer i 30-40 minutter. Hold øje med din tomatsovs, så du ikke risikerer at den brænder på. Hvis den er ved at koge tør, så kan du tilsætte lidt grøntsagsbouillon.

Efter 30-40 minutter smager du retten til med salt, peber og sukker. Til sidst tilsætter du hele basilikumblade som er blevet skyllet. Køl retten helt af, det kan godt tage noget tid. Når retten er kølet ned, så finder du nogle fryseposer og begynder at hælde tomatsovsen over på dem. Jeg plejer at lave to slags poser. Poser med 1½-2 dl tomatsovs og poser med 4-5 dl tomatsovs. De små poser kan jeg bruge til tomatsovs til pizza, hvis jeg lige blender det først og de store poser kan bruges til pasta, lasagne osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar