tirsdag den 31. maj 2011

Krydderboller fra bageren på Højdevej

Krydderboller fra bageren på Højdevej

I et tidligere indlæg om hjemmelavet Nutella nævnte jeg krydderboller som enkelte gange erstattede morgenbrød fra Bageren i hjembyen. Opskriften til krydderbollerne fik mine forældre fra en af deres venner, der havde den fra sin morfar - bageren fra Højdevej på Amager. Senere boede jeg sjovt nok på en vej parallelt til Højdevej. På det tidspunkt var bageren på Højdevej, ligesom stort set alle andre små butikker på Amager, lukket og bageren død for længe siden.

Til ca. 25 stk. skal du bruge:
½ l lunkent vand
125 g gær
125 g sukker
125 g smør
1 spsk salt (strøgen)
2 æg
1 tsk kardemomme
mel

Sådan gør du:
Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt sukker og smør, som har stået ude, så det er blevet blødt. Tilsæt salt, æg og kardemomme. Herefter tilsætter du mel indtil dejen bliver lind. Del dejen i ca. 25 boller, sæt dem på plader med bagepapir og lad dem hæve i en times tid. Bages i en forvarmet ovn ved 225 grader i ca. 10 minutter, eller indtil de har en lysebrun farve som på billedet.

3 kommentarer:

  1. den skal bare prøves da jeg selv er født og opvokstet på amager og vi købte altid hos bageren på højdevej og opskriften lyder dejlig så det sætter barndomsminderne i sving nu er jeg bosiddene i udlandet bopjdm

    SvarSlet
  2. Jeg skal også prøve - jeg sidder nemlig i Sydafrika!

    SvarSlet