tirsdag den 7. juni 2011

Limoncello

Hvis du har været i Italien og siddet på en restaurant med gamle lokale italienere, så har du måske bemærket at de efter et godt solidt måltid mad tager sig et shot af en gul væske - det er Limoncello, en citronlikør som for det første siges at bringe maven i orden efter et stort indtag af Mammas mad og for det andet, så er Limoncello lidt lige som frikadeller. Hver familie har sin egen specielle opskrift og man kan aldrig rigtigt kopiere den som originalen.

Jeg drønede på diverse italienske hjemmesider for at studere hvilke metoder, der kunne være brugbare og eksperimenterede derefter med at lave min egen Limoncello. Resultatet blev ikke helt ringe!

Her er hvad du skal bruge:
350 g sukker
3 dl vand
saft af 1 citron
skal af 3 citroner (ikke overfladebehandlet)
1 flaske vodka

Her er hvad du skal gøre:
Bland sukker og vand og varm det stille op sammen med citronsaften. Det er vigtigt at det ikke koger på noget tidspunkt. Når sukkeret er opløst slukker du for siruppen og lader den køle ned til stuetemperatur. Hvis du ikke har så meget tid, så lav hellere siruppen aftenen inden og lad den køle ned over natten.

Når siruppen er kølet ned, filtrerer du siruppen for frugtkød fra citronsaften, tilsætter vodka og hælder det hele på et stort henkogningsglas. Skræl 3 citroner og vær meget opmærksom på at der ikke kommer noget hvidt med på skrællerne. Sæt glasset et mørkt sted i 10 dage og ryst det nu og da.

Når de 10 dage er gået, filtrerer du citronskallerne fra og hælder din Limoncello på rengjorte flasker og lader dem trække i 2 måneder inden du serverer den til f.eks. en italiensk menu.

5 kommentarer:

  1. Den er godt nok noget anderledes end min version - men bare det virker er det jo hovedsagen :-)

    SvarSlet
  2. @Heidi - som sagt, så findes der omtrent lige så mange opskrifter på limoncello som der findes italienske mammas!! :-) Det er i øvrigt det samme med kastanjelikør når man kommer til Frankrig. Hmmm, jeg må lige skrive den på huskelisten til efteråret ;-)

    SvarSlet
  3. Fungerede rigtig godt for mig - blev virkelig fin i smagen, ikke spor sprittet. Fem ud af fem stjerner herfra :)

    SvarSlet
  4. Hej Mads
    Min version er noget anderledes end din.
    Jeg lægger citron skræld og Lime skræl samt saft af de pressede citroner og Lime i vodka i 5-8 dage. derefter laver jeg sukkerlagen , lader den køle af. sier vodka og frugterne fra hinanden. hælder al skrald og frugt kød sammen med lagen. Og lader den stå til dagen efter. Derefter sies sukkerlagen og mixes med vodkaen. Kan drikkes efter en uge men smager bedst hvis den får lov til at sætte sig. Jeg laver ca 4-5 portioner om året. hver gang ca 4 liter.

    SvarSlet