torsdag den 16. juni 2011

Multe og citronpasta

Multen er en fisk som har pisset mig gevaldigt af igennem årene. Da jeg var yngre blev Lillebror og jeg slæbt med på camping af Mor og Far. For at få tiden til at gå, begyndte jeg at fiske en del ved den campingplads på Vestsjælland, hvor mine forældre i mange år camperede. Der blev fanget fladfisk, hornfisk, ørreder og så videre. Men der var én fisk som jeg aldrig fik fanget og det selvom den om sommeren var rigt repræsenteret ved "mit" fiskested ved campingpladsen, hvor jeg tit så stimer komme helt tæt på, som nogle gange næsten fik vandet til at koge. Fisken er multen! Det var ligegyldigt om jeg benyttede blink, madding, forfang, spinnere eller fluer. Multen ville ikke fanges!

En af grundene til at jeg aldrig fangede en er nok at multen primært er vegetar. Godt nok smutter der nogle småfisk med her og der, men multen lever overvejende af plankton. Multen er en varmtvandsfisk og er rigt repræsenteret i Middelhavet, men kommer også nordpå i sommermånederne, når vandet bliver varmt nok. Multens kød er fast og den bliver oftest tilberedt i ovn, på grillen eller bliver dampet.

Glæden var derfor stor, da Svigermor - efter at have hørt utallige historier om den næsten mytiske fisk fra Vestsjælland, som ikke lod sig fange - hjembragte multe fra Thorsen på Læsø. Endelig har jeg fået muligheden for at gøre et eller andet med en multe og forsigtig som jeg er, så lavede jeg en ganske simpel tilberedning af fisken, da jeg aldrig har smagt den før. Multen blev filetteret, de store runde skæl fjernet og så blev fileterne tilberedt i ovnen ved 200 grader i 15 minutter, blot med lidt salt og peber på for at der ikke skulle være nogen smagsnuancer, som blev overdøvet. Tilbehøret blev en citronpasta som du her kan få opskriften på:

Det skal du bruge:

1 kommentar:

  1. Jeg har ikke dine frustrerende erfaringer med multe.. måske fordi jeg aldrig har prøvet at fange den selv ;)

    Jeg er meget vild med multe.. især når den er skindstegt -det skal du prøve- det er fantastisk!

    SvarSlet