fredag den 26. august 2011

BASIS - krydderolie

Alt muligt godt fra skuffen
... eller vi kan bare kalde dette indlæg for "hvad grøntsagsskuffen gemte af spændende ting".

Jeg er ret glad for at have forskellige krydderolier på "lager". Mest fordi det er super nemt at lave dem, det er meget billigere end at købe dem færdiglavet og så smager det virkelig meget bedre. Det er den sidste begrundelse som er den primære til at jeg har flere flasker stående i køkkenet.

Tidligere har jeg lavet en olie som jeg bruger når jeg laver wok og den løb jeg tør for. Jeg stak derfor hovedet ned i grøntsagsskuffen for at se hvad jeg havde som måske kunne erstatte den. Jeg fandt noget ingefær, hvidløg og chili.


Jeg rev ingefæren fint på et rivejern og pillede hvidløgene og hakkede dem groft med chilierne.
Og så hældte jeg solsikkeolie på. Bare sår'n ca. en halv liter, da det passer med den olieflaske jeg bruger og så kan jeg altid lave en ny frisk portion når denne er brugt op. Blandingen kommer i køleskabet og så ryster jeg det når jeg alligevel skal hente noget andet i køleskabet. Glasset får lov til at stå i 2-3 dage inden jeg sier smagsgiverne fra olien.

Nu har du princippet i produktion af krydderolier. Ta' en smagsgiver og tilsæt en smagsneutral olie. Umiddelbart sætter kun fantasien grænser så længe du har en god køkkenhygiejne og sørger for at der ikke kommer bakterier med ned i olien. Jeg har haft stor succes med at lave chiliolie, hvidløgsolie, basilikumsolie, ingefær/chili olie og ingefær/hvidløgsolie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar