fredag den 27. december 2013

Rådyrhjerter i flødesauce

Ung råbuk

Jeg har giftet mig ind i en familie af jægere. Og da jeg gjorde det, var beskeden fra Svigerfar klar: "Mads - du skal have jagttegn!". Og det tog jeg så og det har været en kæmpe oplevelse. Hvis man bare er en lille smule til udendørs aktiviteter og naturen, så kan jeg kun anbefale at tage jagttegn. Er der jagter, hvor man kommer hjem uden noget på paraden, så har man som regel alligevel haft en vidunderlig naturoplevelse sammen med en masse mennesker. Mange tror fejlagtigt, at jagt handler om at skyde på alt, der bevæger sig. Faktum er at jagt handler om naturoplevelser, kammeratskab og stor respekt for vildtet.

Da jeg tog jagttegn havde jeg faktisk allerede en del opskrifter på vildt som jeg ikke havde fået prøvet af - denne kommer også fra min opskriftsamling "Bacon - kødets eget krydderi". En af dem er på den klassiske opskrift på hjerter i flødesauce, der er en af mine personlige favoritter, men bare med rådyrhjerter. Det er siden lykkedes for mig, at få prøvet denne opskrift af - og hvis du ikke lige har adgang til dit eget revir med rådyr, så kan du også sagtens udskifte rådyrhjertet med f.eks. et svinehjerte.

(... og jeg kan faktisk ikke tage æren for rådyret på billedet. Det var min svoger, der nedlagde det...).



Ingredienser

600 g rådyrhjerter i tynde strimler (andre hjerter kan godt bruges, f.eks. svinehjerter)
100 g røget bacon
250 g rørhatte
1 løg
½ liter vildtbouillon
1/4 liter piskefløde
2 spsk soya
50 g soltørrede tranebær
Trøffelolie
Smør/olie
Salt og peber

Sådan gør du

Rådyrhjerterne renses godt og skæres i strimler. Vand bringes i kog i en gryde og hjerterne skoldes kort for at fjerne de værste urenheder. Bacon skæres i tern. Rørhatte skæres i lange stykker og løget skæres i store tern.

Rørhatte og løg svitses i en gryde i lidt olivenolie og tages op. Bacontern brunes derefter i gryden. Bacontern tages op af gryden, men lad fedtet blive i gryden. Smelt herefter smør sammen med fedtet og brun hjerterne.

Vildtbouillon, fløde og soya hældes ved og hjerterne simrer ved middel varme i ca. 45 min., alt efter hvor tykke strimler man har skåret hjerterne i.

Rørhatte, løg og bacon tilsættes og retten simrer videre i 10 min. Tilsæt de soltørrede tranebær og smag til med salt, peber og trøffelolie. Jævn evt. med kulør.

Serveres med kartoffelmos.

1 kommentar:

  1. Det er bare SÅ rigtig og dejlig en beskrivelse af jagt - Well said ;-)

    SvarSlet