søndag den 12. januar 2014

Nem og lækker tomatsovs



Jeg burde have kaldt dette indlæg for "tøm grøntsagsskuffen søndag inden der kommer nye grøntsager i" for det var dét der startede denne lille produktion af denne tomatsovs. Jeg havde en håndfuld tomater og en basilikum jeg ikke havde fået brugt. Tomatsovsen er mere end nem at lave og den er særdeles alsidig.

Det skal du bruge:
1 løg
2 fed hvidløg
Olivenolie af god kvalitet
En håndfuld modne tomater
En god dåse flåede eller hakkede tomater
Evt. basilikum
Balsamicoeddike
En håndfuld parmasan
Salt, peber og andre krydderier som du måtte have lyst til.

Sådan gør du:
Hak løg og hvidløg groft. Smid dem i en lille tykbundet gryde og lad dem blive klare. Du skal bare holde varmen på svag til middel. Rør lidt rundt i dem nu og da.

Hak dine tomater groft og vask din basilikum Bare brug stænglerne også. Har du en rød snackpeber, der alligevel skal smides ud, så hak også den groft og smid med tomaterne ned til løgene. Lad det stege videre ved lav eller middel varme. Har du en rest af champignon, så kan du også hakke dem groft og smide dem med.


Når tomaterne er moset godt ud, så tilsætter du en dåse gode (!) tomater. Flere steder er det muligt at købe dåsetomater, der er groet under en mere markant sol end den danske og derfor smager af mere end de fesne, der er til at få i butikkerne offseason. Smid også din basilikum ned i gryden.

Når det hele har stået i lang tid og hygget sig, så smider du en god håndfuld revet parmasan ned i gryden, hiver din stavblender frem og blender hele svineriet. Smag til med salt, peber, balsamicoeddike og andre krydderier som du gerne vil have i din tomatsovs, f.eks. oregano.

Hvis du ikke skal bruge din tomatsovs her og nu, så hæld den på et skoldet glas og sæt den på køl. Brug den i løbet af en uge.

Jeg bruger denne basissovs til følgende:
- Som grundtomatsovs tilsat kød og grøntsager til pasta
- Alene sammen med pasta
- Tomatsovs til bunden af en pizza

Det gode ved denne tomatsovs er at den stort set passer sig selv. Jeg lavede denne mens jeg alligevel havde gang i komfuret. Parmasanen kom fra fryseren, da jeg altid fryser overskydende revet parmasan fra andre retter ned. Nemt, hurtigt og billigt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar